Al in de beginfase van je bedrijf veel personeel aannemen, geen marktonderzoek doen, de verkeerde mensen vertrouwen die er uiteindelijk met jouw idee vandoor gaan. De lijst met valkuilen is lang. Horizon Flevoland nodigde op woensdag 5 oktober Michiel Vos en Gijs van de Molengraft uit op de Floriade Expo 2022 om beginnende Flevolandse agrifood ondernemers te inspireren en uit te leggen hoe je ervoor zorgt dat je startup geen ‘fuck-up’ wordt.
Startups zijn onmisbaar voor innovatie. Maar echt doorbreken op de markt? Dat lukt slechts 16 procent. Gijs van de Molengraft, startup begeleider bij Gritd: ‘Nederland telt min of meer 1600 startups in de agrifoodsector. Ongeveer, want hoewel er talloze startups uit de grond schieten, stoppen ze ook snel weer. De grootse fout die Nederlandse startups begaan: te snel opschalen. Je hebt éérst feedback nodig van je klant: lever je echt de kwaliteit die je belooft? Mensen die je product een keer kopen, zijn niet persé geneigd dat een tweede keer te doen. Herhaling is schaalbaar en dan kun je je businessmodel maken. Groei consistent. Denk eraan dat personeel veel geld kost. Minder personeel betekent dus dat je minder (extern) geld nodig hebt en minder aandelen hoeft af te geven.’
Michiel Vos begon De Pindakaaswinkel zes jaar geleden met één doel: de lekkerste pindakaas van Nederland maken. Het idee ontstond aan de ontbijttafel, waar er altijd een pot pindakaas stond. De boerenzoon uit de Noordoostpolder produceert inmiddels pindakaas in 10 verschillende smaken, zoals gebakken uitjes, stroopwafel en chili met citroengras. Hij maakt 15.000 potten pindakaas per week voor een alternatieve afzetmarkt. ‘Ik verkoop niet aan supermarkten, maar aan delicatessenzaken en online.’ zegt Michiel. ‘Ik maak een duurzaam, ambachtelijk product voor pindakaasfans.’ Dat er veel pindakaasfans zijn, bleek al gauw. ‘Mijn eerste Pindakaaswinkel in Amsterdam creëerde een hype en overleefde het pop-up effect, wat je bijvoorbeeld ziet bij speciale pepernoten. Pindakaas bleef populair, het hele jaar door. Mijn strategie: veel kortlopende projecten en ja zeggen op leuke marketing-ideeën. En nu? Opschalen, de startupfase is voorbij.’
Heb jij vragen over het krijgen van advies of financiering voor je innovatieve (business)idee? Wel of niet opschalen? Of wil je in contact komen met ervaren startup ondernemers of investeerders? Neem contact op met onze MKB accountmanager Rob Dal.
Terug